Temele pentru acasa: povara sau ajutor?

Cand vine vorba de scrierea temelor multi copii devin brusc obositi, flamanzi, plini de dureri acute de stomac sau orice altceva i-ar putea scapa macar de un exercitiu la matematica. Nu de putine ori am auzit chiar parintii vaitandu-se de ele mai ceva decat de alegerile prezidentiale.

Temele pentru acasa au plecat de la un scop bine intentionat, de a-i ajuta pe elevi sa isi fixeze informatiile primite la scoala. Pana la urma nu degeaba se spune ca “repetitia este mama invataturii”. Apoi sunt copii care se concentreaza mai bine acasa, intr-un mediu linistit, respectand propriul ritm de lucru.

Lucrand acasa copiii isi pot da seama cat de bine au inteles sau nu ceea ce le-a spus profesorul in clasa. Aici intervine si parintele “chinuindu-se” de multe ori sa explice cine stie ce lucru pe care probabil l-au uitat sau nu, dar nu stiu cum sa-l lamureasca pe cel mic. Imi amintesc de mine, cand un baiat de la centrul la care lucram, m-a rugat sa il ajut cu o problema la matematica. Am privit cerinta cu aerului omului care stie orice. Am rezolvat-o din 3 miscari, in 2 pagini, dar nu am reusit nici in 5 ore sa gasesc rezolvarea pe intelesul lui, doar cu notiunile pe care le primise pana atunci.

Temele au fost gandite pentru a-i ajuta pe elevi sa devina responsabili, autonomi, sa aiba ocazia de a aprofunda materiile preferate. Atunci cand, si de ce, s-a produs declinul? Temele au devenit prea multe, prea putin distractive, sunt folosite pe post de pedeapsa, parintii suplimenteaza si ei din cand in cand, copii au incetat sa le vada utilitatea.

Stiati de regula “10 minute la o clasa”? Cel putin profesorii ar trebui sa o cunoasca. Ea spune ca un copil poate sta 10 minute la efectuarea temelor, pentru fiecare an scolar parcurs, prin urmare in clasa intai sa nu depaseasca mai mult de 10 minute, in clasa a doua 20 de minute, in clasa a cincea 50 de minute, etc. Cat timp petrece copilul dumneavoastra scriind?

De cele mai multe ori temele nu sunt amuzante, ingenioase si nu stimuleaza creativitatea, dar culmea, profesorii si parintii devin ei insisi creativi cand le folosesc ca si pedepse fara a realiza ca astfel copiii nu mai pot percepe rostul pozitiv al temelor. Mai mult, unii parinti sunt de parere ca temele suplimentare cresc performanta scolara asa ca ii roaga pe profesori sa mai suplimenteze din cand in cand.

Ai grija de relatia ta cu propriul copil! Nu lasa temele sa creeze dispute intre voi si momente tensionate. Anii trec, profesorii se schimba, temele si ele, chiar de la o zi la alta, in schimb copilul tau ramane al tau indiferent de rezultate scolare si teme suplimentare, facute ori ba.

Cristina

Sursa poza

One comment

  1. Alina says:

    Parerea ca in forma actuala.temele sunt o povara si pentru copil si pentru parinte.

    Sistemul de invatamant nu e aliniat vremurilor. insa asta e o lupta care nu o putem castiga ( cu sistemul) :) insa putem “fenta” sistemul.

    Mintea oamenilor e dezvoltata sa vada imaginea per ansamblu( depindem destul de mult de asta ca sa intelegem lucruri noi) trebuie sa vedem conexiunile ca informatia sa fie atragatoare.

    Exemplu:un elev are istorie de 2 ori pe saptamana ( miercuri si vineri)

    In acest moment daca elevul primeste tema vineri pentru miercuri, diferenta de 4 zile. El o va face marti ( in cele mai multe cazuri). atunci momentumul dat de predarea lectiei este pierdut!

    insa daca facem un shift foarte mic in abordare. adica, miercuri dupa-masa copilul isi face o harta mentala ( mind map – google it merita:)) si plaseaza lupta despre care a invatat intr-un timeline ( vede imaginea per ansamblu) si o vizualizeaza, sansele sa o tina minte pentru ani de acum inainte ( nu zile ca si la toceala) sunt infinit mai mari.

    Parerea mea…. neavizata :)

Leave a Reply