Ma vezi? Ma auzi?

Experienta pe care am avut-o in ultimii ani in lucrul direct cu copiii m-a determinat sa inteleg ca nevoile lor sunt mult mai profunde. Este adevarat ca trebuie sa li se asigure trebuintele zilnice de supravietuire si suport in continuarea studiilor. Dar oare ce isi doresc cu adevarat copiii? Sa ii vedem, sa ii auzim!

Știati ca unii copii sunt nevoiti sa ajunga maturi inainte de vreme? O parte provin din medii sarace in care prioritar este obtinerea unor venituri pentru a asigura necesarul zilnic elementar. Altii traiesc in familii monoparentale si li se atribuie, sau isi asuma singuri, rolul parintelui lipsa. Exista si acei copii care primesc din punct de vedere material tot ce isi doresc si poate chiar in plus, dar mai putin atentie si momente petrecute alaturi de parinti. De cele mai multe ori ajung, fie sa exprime intr-un mod nepotrivit dorintele si nemultumirile, fie sa le inchida in ei. De ce? Fiindca nu au fost invatati cum sa o faca altfel.

Cadrul in care se dezvolta acesti copii devine crucial, fiind importante nu numai conditiile materiale ci si capacitatea celor din jur de a intelege si a raspunde nevoilor pe care le au cei mici. Parintii nu au timp sa ii asculte in fuga lor de a gasi solutii problemelor cu care se confrunta. Profesorii nu au energia si probabil motivatia necesara pentru a privi dincolo de cartea de matematica si romana. Iar copiii se indreapta cu pasi grabiti spre devenirea lor ca adulti, fara a sti un lucru elementar: sa isi exprime dorintele si frustrarile.

La o mare parte din copiii cu care am lucrat pana acum s-au observat efectele negative ale mediului incomplet financiar si/sau emotional din care proveneau. Am intalnit copii cu stima si respect de sine reduse, cu probleme de integrare si adaptare la scoala, randament scolar slab, copiii cu hiperactivitate, nervozitate exagerata sau timiditate.

Grupurile de dezvoltare personala s-au dovedit a fi eficiente in cazul copiilor care se confrunta cu astfel de probleme. Iar metodele si tehnicile experentiale sunt un mijloc de construire a personalitatii ce permite o conectare cu sine insusi, dezvolta capacitatea de expresie si comunicare in relatii interumane. Copilul este ajutat sa se inteleaga pe sine, sa se elibereze de tensiunile acumulate si sa dezvolte strategii de rezolvare a conflictelor.

Prin intermediul jocului, picturii, modelajului, marionetelor, teatrului, dansului si muzicii, copiii sunt ajutati sa isi exteriorizeze sentimentele si emotiile, sa-si exprime opinia, sa se asculte pe ei insisi si pe ceilalti, sa coopereze si sa se tolereze.

(Sursa poza)

Leave a Reply